FANDOM

Budapesten a metró a 60-as évek óta a tömegközlekedés gerincének számított, és mivel ez mindmáig igaz, úgy gondolom, érdemes néhány szót ejteni róla.

A hálózat négy fő vonalból áll, melyek között három ponton van átszállási lehetőség. A négy vonal kiépülésének története az egész huszadik századon átível. Az elsőt még az 1896-os centenáriumi ünnepségekre építették, mint technikai vívmányt, a kontinensen elsőként.

>>>>>Tudniillik ekkor ünnepelte az ország az ezredik születésnapját. Elég nagy buli volt.<<<<< - Lokálpatrióta 15:34:38/13-12-55

>>>>>Ott voltál?<<<<< - Pacal 09:15:42/25-12-55

>>>>>Én igen. Nem volt semmi amikor Ferenc Jóska beszédet mondott. Némi bűvöléssel tudtam jegyet szerezni az első útra. Nagyon hangulatos volt. <<<<< - Prof. William 16:31:38/12-11-61

A komolyabb, kettes vonal a 60-as években épült meg. Ez kelet-nyugati irányban szelte át a várost, összekötve Pestet és Budát, valamint érintett két nagy pályaudvart is. Innentől kezdve, viszonylag azonos ütemben, 5-10 éves időszakokban épült meg az észak-déli, csak Pesten haladó hármas vonal (ez három részletben készült el), majd a négyes, amely megint Pest és Buda között húzódik, és a kettes és a hármas vonalat is érinti. Ezzel 2003-ra végre az összes nagy pályaudvar és az összes jelentősebb forgalmi csomópont is könnyen elérhetővé vált a föld alól, gyorsan, dugó és szmog nélkül.

>>>>>Akkor még jártak a vonatok. Az elmocsarasodás és a fő vasútvonalak mindennapos felrobbantása miatt a 30-as évek végére teljesen lehetetlenné vált a vasúti forgalom.<<<<< - Kóboráram 09:15:42/01-01-56

Ezután néha még elkészült egy-egy újabb vonal terve, de az általános gazdasági leépülés idején sosem nyílt lehetőség ezek kivitelezésére. A későbbiekben is történt némi változtatás a vonalak szerkezetén. 2033-ban felrobbantották a Forgách utcai, majd két évre rá a Blaha Lujza téri állomást. Az első incidens a turulista hatalomátvétel során történt, a másodikért perceken belül több terrorszervezet is vállalta a felelősséget, a valódi elkövetőket máig nem sikerült azonosítani.

>>>>>Akkor is mi voltunk.<<<<< - Ivan Nyikolajevics 11:11:07/23-12-55

Ezeknek az állomásoknak a felújítására a BKV-nak nem volt elég pénze, így hát csak az alagutakat tették használhatóvá, és eltorlaszolták a peronok területét. Ez a két állomás megszűnt létezni. 2039-ben, a Társasági zóna kialakításakor a Társasági Tanács egyszerűen megvásárolta a határain belülre eső vonalszakaszokat, és teljesen elkülönítette őket a külvárosi részektől.

>>>>>Azért ez így, ebben a formában nem igaz. A járatokon lehetőség van átszállni a társasági vonalra, de ezt leginkább a bérrabszolgák veszik igénybe. A határállomások őrei elég rámenősek.<<<<< - Vakarék 22:47:10/15-06-56

Az egyes vonal első négy állomását megszüntették, a kettes vonalat az Astoriával kezdődően, a hármas vonalat pedig az Árpád híd és a Kálvin tér közötti szakaszon önálló vonallá alakították. A négyes vonal három érintő állomására nem tartottak igényt. Ezek mellett fegyveres őrséget állítottak fel a határos állomások területén. Az egyre gyengébb lábakon álló BKV-nak (amely eddigre a teljes Pest megyei utaztatást kézben tartotta) kapóra jött az állomásokért kialkudott magas ár, ezzel valamelyest emelni tudták a megmaradt szakaszok színvonalát, hozzáigazítva őket az időközben kialakult külvárosi körülményekhez. Így 2040-re kialakult a metró mai arculata.